Postailin aiemmin useamman tarinan Etelä-Savosta, jotka olivat pressimatkan tuotoksia. Minulta on monesti kysytty pressimatkojen rahoitusasioista.
Kyseessä oli Visit Saimaan järjestämä media-alan ammattilaisille suunnattu kaksipäiväinen matka, joka oli toteutettu hankerahoilla. Se oli suunnattu ruokatoimittajille, mutta koska paikkoja jäi, mukaan otettiin myös matkailusta kirjoittavia.
Pressimatkojen rahoituksesta
Pressimatkojen rahoitusvaihtoehtoja on toki monenlaisia. Tällä Visit Saimaan pressimatkalla kyse oli hankkeesta. Käytännössä se tarkoittaa, että Visit Saimaa kutsuu toimittajia ja hoitaa järjestelyt. Matkat, majoituskulut ja tarjoilut maksetaan hankerahoista, alkoholia lukuun ottamatta.
Usein matkailun somessa vilahtelee skumppalasit siinä määrin, että yleisö alkaa ihmetellä, että skumppaako ne siellä kiskovat alvariinsa. Tervetuliaismaljoina sitä tarjottiin muutaman kerran tälläkin reissulla, mutta ei skumppaa ei maksettu hankerahoista, vaan hankkeessa mukana oleva yritys halutessaan tarjosi ja maksoi. Hankkeessa mukana olevat yritykset maksavat kukin hankkeelle osallistumismaksun. Lisärahoitusta saadaan esimerkiksi EU:lta.
Pressimatkoilla juostaan kilpaa kellon kanssa
Hyvän ruuan ”pahoinpitely” kuuluu näihin pressimatkoihin. Kiire on. Tarjoomuksia maistellaan samalla kun kokki kertoo annoksen valmistumisesta. Kokin puheesta tehdään muistiinpanoja. Kamerat heiluvat, annoksia kuvataan, ympäristöä videoidaan ja puhetallentimet keräävät tietoa myöhempää purkamista varten.
Kaikki hankkeeseen osallistuvat yritykset haluavat tietenkin mukaan ohjelmaan esittelemään omia hienouksiaan. Hankkeen järjestäjille se taas tietää haastetta, pitäisi saada mahdollisimman paljon mahdutettua mukaan ohjelmaan. Niinpä pressimatkasta muodostuu usein kilpajuoksua kellon kanssa. Tälläkin hankematkalla tutustuimme kolmeentoista palveluun. Joissain kävimme paikan päällä, joistain kuulimme esittelyn.