Vallan helppoa tämän Etelä-Amerikan reissun valmistelu ei ole ollut. Asiakirjoja makaa pöydällä nippukaupalla ja aina uupuu joku. Reittini on Helsinki – New York – Sao Paolo – Montevideo. Siis aluksi. Sitten olen vasta oikealla mantereella.
Attestation-lomake ja ESTA-hakemus
Eilen tuli isoilla kirjaimilla otsikoitu viesti Finnairilta ”tulee olla mukanaan tulostettu ja täytetty Attestation-kaavake ennen lähtöselvitystä lähtölentokentällä.” Viestin lopussa ”Huomioithan, että ainoa Finnairin lennoille hyväksytty versio Attestion-kaavakkeesta on ladattavissa Finnairin matkustusvaatimuskartasta.”
Se vasta mystinen kartta oli! Kokeilin ladata tuota kaavaketta (eikö ole vähän vanhalta kalskahtava sana?) kännyllä ja pöytäkoneella. Lisäksi viestin lopussa muistutettiin ”Jos matkustat Visa Waiver -ohjelman puitteissa, huomioithan, että sinun on tehtävä ESTA-hakemus (Electronic System for Travel Authorization) viimeistään 72 tuntia ennen lentosi lähtöä.”
Tässä vaiheessa oli jo asiaa Finnairin asiakaspalveluun. Raivostuttava robotti ei helpottanut asiani etenemistä, mutta myöntyi parin pyynnön jälkeen siirtämään minut ihmispalvelijalle. Jonossa 16 muuta. Ihmispalvelijan toimintaa kyllä ihmettelen. Hän sai kyllä kaivettua linkin, josta saan tuon Attestation-kaavakkeen mutta ESTA:n tarvetta ”ei voi kommentoida kohdemaan matkustusdokumentteihin”. Ei edes USA:n vaikka koko lentosetti ostettu heiltä. Silti myöhemmin törmään Finnairin sivuilla Matkustusasiakirjat Yhdysvaltoihin
Kerrassaan outoa!
Päivä pyörähti iltaan ja Radio Suomessa ryhdyttiin lukemaan merisäätä, kun sain vihdoin tehtyä tuon ESTA-hakemuksen. (Kiitos FB-kaveripiiri, ja erityisesti Airi, jos satut lukemaan tätä!)
Olin toki tarkistanut viisumitilanteet kaikissa kolmessa maassa, johon tähtään eli siis Uruguay, Argentiina ja Chile. Mutta se missä olen mennyt harhaan, on usko, ettei tarvitse viisumia, jos vain vaihtaa konetta, kuten teen New Yorkissa. Nähtävästi tarvitsee jonkunlaisen vastaavan.
ESTA-hakemus netissä
Jos olet samassa tilanteessa, ehkä tämä auttaa sinua (tai minua sitten seuraavalla kerralla, jos unohdan vältellä jenkkikenttiä).
Tuon ESTA-hakemuksen tein Official Website of the Department of Homeland Security Sen kautta se maksoi 21 dollaria. (USD)
Suomen kielellä hakemuksen voi tehdä kaupallisten toimijoiden kautta. Esim. viralliseksi itseään kutsuva USA-Esta.net tarjoaa käsittelyn 98 dollarilla.
Tässä yhteydessä on hyvä muistaa. Älä availe netistä tarjolla olevia linkkejä vaan kopioi osoite ja katso, että se on asiallinen. Vasta sen jälkeen laita selaimen osoitekenttään. Hakemuksen loppuvaiheessa tulee eteen luottokorttitietojen antaminen ja käsittelymaksun maksaminen.
Matkustajan oikeudet
Tässä vielä linkki siltä varalta, että matkalla sattuu jotain minkä Finnairin kuuluisi hoitaa kuntoon. Matkustajan oikeudet
Asiakirjojen vartija
Avauskuvassa matka-asiakirjoja ja muuta sellaista sisältävän kansion vartija, joka on toiminut tehtävässään 1980-luvulta asti. Kansio on kyllä jouduttu uusimaan muutaman kerran.
Mitenkähän tässä käy matkatavaroiden kanssa. Olin ajatellut lähteä pelkillä käsimatkatavaroilla matkaan. Näitä papereitakin on jo kertynyt. Kahdeksaan kiloon ei paljoa mahdu. Siihen tulee mahtua sekä käsilaukku että hyllylaukku.
Oho, tuo käsimatkatavaroilla matkustaminen voisi olla tavallaan mainio vaihtoehto. Me harvoin itse tosin kaukomatkoja tehdään pelkillä käsimatkatavaroilla, vaikka muuten kevysti pakataan, mutta tuohon kilomäärään ei oikein olla päästy. Euroopassa toki mennään usein käsimatkatavaroilla.
Aika lähellä oli, mutta jouduin yhden nyssäkän laittamaan ruumaan. Mutta siitä varmaan luitkin jo.