Kyllä tämän mummun pää pantiin pyörälle alkuviikosta, vaikka en koe olevani noviisi näissä tietoteknisissä asioissa. Vieläkin digittää aivoissa.
Tiistaina osallistuin Espoossa Nokian Executive Experience Centerissä järjestettyyn D.Day for Travel – Reboot Finland -tilaisuuteen. Sen järjestivät yhdessä Team Finland (Tekes ja Finpron Visit Finland) ja yhteistyökumppanit (Nokia, CGI, VTT ja Teknologiateollisuus).
Tilaisuuden tarkoituksena oli houkutella matkailuväkeä yhteiseen -saumattomaan – digiloikkaan. Paikalle hakeutui parisen sataa asiasta kiinnostunutta.
D-dayt, AaÄrrät, VeeÄrrät ja monet muut ilmaisut vilahtelivat esityksissä ja keskusteluissa.
Sitä jäin miettimään, että matkailuyritykset ovat Suomessa usein pieniä, eritoten ohjelmapalvelut. Miten intohimojaan toteuttavien yrittäjien digilukutaito riittää näihin kirjainyhdistelmiin ja niiden suomiin mahdollisuuksiin.
Tässä D.Dayfi:n sanastoa
H-hetki – sitä en muista tuliko esiin. Ehkä digimaailman h-hetki antaa vielä odottaa itseään. Ilmaisu tulee englannin kielisestä sotilassanastosta H-hour. Samoin D-day, joka tarkoittaa tärkeän operaation alkupäivämäärä. Se vie ajatukset sota-aikaan ja Normandiaan. Nykyään sitä käytetään myös ilmaisemaan jonkun suuren alkua. Eli tässä yhteydessä varmaan sitä alkavaa matkailun digiloikkaa.
Muutamia viikkoja sitten päädyin kuuntelemaan esitystä, jonka nimi oli ”VR tulevaisuuden jotain”. Minuuttikaupalla höristelin korviani, että milloin päästään junaliikenteen asioihin. Nyt aikaansa seuraavat hirnuvat! Niin hirnahdin minäkin, kun minulle vihdoin valkeni, että kyse ei olekaan junista vaan virtuaalitodellisuudesta. VR eli Virtual Reality.
Montaa kalvoa ei ehditty tiistainakaan jättikankaalle heijastella, kun taas uusi kirjainyhdistelmä, AR, ilmestyi ihmetteleväksi. VR:stä viisastuneena en olettanut mitään, vaan kaivoin kännykän esiin. Siellä google kertoi, että kyse on lisätystä todellisuudesta, Augmented Reality. Aitoon ympäristöön lisätään elementtejä – esim. messuosastolle tuodaan kolmiulotteista lisättyä todellisuutta vaikkapa messuilla esiteltävästä maasta.
DMO – Destination marketing organization
Combo Products – yhdistelmä eri palveluita ja tuotteita
Jos haluat tietää lisää matkailun digiloikasta katso linkistä D.day Reeboot Finland esitykset.
Erinomaista! Esitykset olivat lyhyitä ja niitä mahtui melkoinen määrä D.Dayhin.
Muutama kuva vielä tiistailta.
Kaikki hehkuttivat tietenkin saumatonta yhteistyötä.
Mukavaa: Esiintyjän nimi ja firma näkyi koko esityksen ajan. Voi miten paljon maailmalla näkee esityksiä, joissa esiintyjä jää hämäräksi. Sanotaan pikaisesti alussa ja sitten asiaan.