Syyskuun alusta vuoden loppuun on tarjolla Espanjassa ilmaisia junamatkoja. Tällä pyritään helpottamaan ihmisten taloudellista ahdinkoa ja vähentämään yksityisautoilua. Niinpä minäkin hankin sellaisen ”bono multiviajes” -lipun. Kympin maksoi lunastettaessa esimerkiksi tämä, jolla voin matkustella lentokentältä Arenys de Mariin ja ehkä myöhemmin Barcelonaan, kun alkaa residenssielämä riittämään. Bono multiviajes -lipulla on myös vaihtoehto kattavampaan alueeseen, pidemmille matkoille tarkoitettu 20 euron pantilla toimiva lippu.
Pantit palautetaan tammikuussa, jos on käyttänyt lippua 16 kertaa vuoden loppuun mennessä. Luottokortilla kannattaa maksaa, silloin raha sujahtaa helpommin takaisin. Netistä tuon lipun voi ostaa myös renfe.com -sivuilta, mutta ainakin minä jouduin kummalliseen luuppiin sen kanssa, ja luovutin.
Bono multiviajen voi ostaa myös juna-asemien automaateista
Hankin oman ”bono multiviajeni” lentokentän juna-asemalta. Lentoni (Norskin) saapui T2-terminaaliin ja juna-asema on sen vieressä. Sinne hankkiuduin kävellen, matkaa ehkä puoli kilometriä putkea pitkin. Lippuautomaattien vieressä touhuavista oranssiliiveistä yksi avusti ”bono multiviajen”-ostamisessa. Hersyvän naurun sain, kun mies yritti hoputtaa, jotta ehtisin juuri lähdössä olevaan junaan ja sanoin: ”Ei ole kiirettä, minulla on kuukausi aikaa ehtiä Arenys de Mariin”.
Ajatelkaa mitä luksusta! Kukaan ei odota, eikä aikataulut paina.
Näin pääsin perille Arenys de Marin residenssiin
Tiedoksi teille, jotka tulette Barcelonan lentokentältä residenssiin. Syyskuun alussa Norski käytti T2-terminaalia ja Finski T1-terminaalia. T1- ja T2-terminaalinen välillä kulkee ilmainen lentokenttäbussi, vihreä väriltään. T1-terminaalilta pääsee metrolla eteenpäin, mutta jos aikoi käyttää tuota Bono multiviejes -lippua täytyy hankkiutua T2-terminaalin vieressä olevalle juna-asemalle. Terminaalien väli on nelisen kilometriä, joten lentokenttäbussia on käytettävä.
Näin Norskilla T2-terminaaliin saapuneena kuljin: Lentoasemalta T2-terminaalin vierestä Rodalies-juna Sants-asemalle. Kerrosta ylempänä liukuportaat vievät laitureille 9–10. Jommaltakummalta kulkee sinisen RI -linjan junia, joiden pääteasema on Blanes, Macanet-Massanes tai Calella. Kyytiin vaan.
Etukäteen kannattaa ladata kartta, sillä juna- ja metrokarttoja ei ole ihan helposti löydettävissä junien tai asemien seiniltä. Kun saavuin tänne Barcelonaan, ulkona oli 31 astetta, mutta huojennuksekseni junassa on viileää.
Kartan avulla on helpompi seurata menoa. Pimeän aikaan se on oiva apuväline. Junassa istuessa saa selville aseman nimen, jos hahmottaa nopeaa espanjaa tai seuraa oven yläpuolella olevaa juoksunäyttöä. Se toimii ”A vezes” joskus, valaisi kanssamatkustajani. Näytössä juoksee teksti ensin katalaaniksi ”propera parada” on sitä ja tätä ja heti perään espanjaksi ”proximo”…Paras kuitenkin katsoa ikkunasta vilahtelevia asemannimiä. Pimeällä niitä on tosi hankala nähdä ja hahmottaa. Kyllä se Arenys de Mar siltä aikanaan tulee. Tulikin noin tunnin päästä. Arenys de Marin asemalta löysin taksin ulos tullessa vasemmalta.
Matkailun haasteita – aikaa varattava junailuun
Turha sanoa, että juna oli myöhässä, mutta ei niin paljon kuin viime yönä saapuneiden uusien residenssiläisten. Yöllä kolmen pintaan säikyttivät minut, kun luulin murtovarkaiksi. Tänä aamuna puolestani säikytin heidät, kun eivät olleet huomanneet minun olevan jo residenssissä ja kolistelin aamukahviani keittiössä. Yöllä nukuin, tai yritin nukkua, enkä viitsinyt nousta tervehtimään.
He saapuivat Finskin iltakahdeksan lennolla, eikä junaliikenne toiminut ollenkaan. Monitahoisen seikkailun jälkeen he saapuivat residenssiin matkalaukkuja aamuyöstä pitkin kylää raahaten. Roska-autot olivat kuulemma ajelleet keräämässä katujen varsiin säilöttyjä roskapusseja ja bilettäjät suuntailivat kuka minnekin.
Mielenkiintoista nähdä, onko Renfen pääjohtaja päivän pääuutisissa selittämässä. VR:n on viime aikoina tavan takaa ”päässyt telkkariin”.
Kuulostaa mainiolta! Varmaan edesauttaa tosiaan kumpaakin tavoitettaan, että ihmisiltä aattaa näin säästyä rahaa ja toisaalta se kannustaa autoilun vähentämiseen. Eli ymmärränkö oikein, että 16 matkaa pitää olla tehtynä, jotta (pienen) pantin voi saada takaksin?
Holat täältä Arenys de Marin taiteilijaresidenssistä ja kiitos kommentista. Tuo lippu kuuluu suomalaismummon kategorioissa ”liian hyvä ollakseen totta”. Tammikuussa hyvittävät luottokorttia, jos olen käyttänyt sitä 16 kertaa. Näin olen lukenut renfen sivuilta. Sitä en tiedä mitä tapahtuu, jos en käytä kuin osan. Ehkä joku osaa selventää sitä seuraavan kuukauden aikana.
Saksassa oli ihan sama juttu Espanjassakin. Siellä junalippu oli voimassa 1.7. – 31.8.2022, kuukauden kerrallaan, ja hinta oli 9 €. Matkustaa sai rajattomasti. Tulin vahingossa tukeneeksi DBtä kun en oikein osannut käyttää lippuautomaattia. Meikäläisen elämään lippu-uudistus vaikutti sillä lailla, että junat olivat toivottoman täysiä ja myöhässä. Koko Saksa oli sekaisin. Syyt olivat hyviä ja samoja kuin Espanjassakin. Koin elämäni runsaimman ruuhkan mennen tullen lentokentillä reitillä Helsinki – München – Köln – Ründeroth ja sama takaisin. Palailin viikko sitten Englannista. Ruuhkia ei enää ollut siellä päässä eikä täällä päääsä.
Holat Päivikki, kiitos Saksan kokemuksistasi. Itselläni on vain tänne tuloon liittyvä kokemus, mutta näytti että paikalliset suhtautuivat tyynesti junien myöhästymiseen, ja sen junan johon pyrin, poisjäämiseen. Minusta näytti kummalliselta, kun kukaan ei tuntunut tietävän mitä tapahtuu: junavuoro vain putosi pois näyttötaululta. Paikallinen nuori nainen otti asiakseen katsoa, että pääsen perille Arenys de Mariin. Nappasi matkalaukkunikin, kun juna yllättäen tulikin toiselle raiteelle, jolle näytön mukaan piti tulla.
Toisin oli residenssiin minun jälkeeni tulleilla tamperelaiskuvataiteilijoilla, jotka yötä myöten odottelivat junia. Ja sitä seuraavilla. No nyt olemme kaikki täällä, kaikesta huolimatta.